Gambar sekadar hiasan |
Pada waktu
siang, laluan di Jalan Lembah Permai dan sekitarnya kelihatan sibuk seperti
jalan-jalan lain. Malah kawasan berbukit yang terletak di Pulau Pinang ini
sering juga menyaksikan kejadian tanah runtuh akibat daripada pembangunan tidak
terkawal di pulau mutiara itu.
Namun, pada
waktu malam, lain pula ceritanya. Laluan tersebut menjadi sebutan hangat
penduduk tempatan akibat daripada kekerapan kejadian mistik. Jalan itu akhirnya
digelar Jalan Bukit Salbiah, sempena nama mayat seorang wanita yang ditemui di
lurah bukit pada 15 November 1980. Wanita yang malang itu berumur 27 tahun,
seorang pekerja kilang AMD di Pulau Pinang.
Salbiah
menjadi mangsa pembunuhan kejam seorang inspektor kasanova, Saderi Abdul Samat.
Lima bulan sebelum kejadian, Saderi telah mengajak Salbiah tinggal bersamanya
di kuarters polis Jalan Scottland. Terpedaya, Salbiah menerima tanpa mengetahui
Saderi sebenarnya telah pun bertunang dan hanya menganggapnya sebagai tempat
pelampias nafsu semata-mata.
Beberapa
penduduk tempatan mengakui laluan itu agak “keras” selepas insiden tersebut.
Penampakan sosok wanita, hilaian misteri dari atas pokok, dan kewujudan bau
harum bunga melur yang paling galak pada waktu malam menjadikan banyak cerita
tersebar mengenai “jalan puaka itu”. Menurut penduduk tempatan, mereka akan
cuba mengelak daripada melalui jalan itu selepas jam 9 malam agar tidak
diganggu dengan kejadian-kejadian aneh dan menakutkan.
Namun,
benarkah, roh orang mati dibunuh boleh bangkit semula menjadi penunggu dan
menghantui sesebuah kawasan?
Menurut laman web al-ahkam.net;
“Roh-roh orang yang telah mati sekali-kali TIDAK BOLEH
MENJADI HANTU ATAUPUN SEGALA JENIS MAKHLUK YANG SEERTI DENGANNYA. Hantu itu tak
lain dan tak bukan hanyalah satu gelaran kepada syaitan yang terdiri daripada
kalangan jin-jin yang jahat , manusia-manusia yang menyembah Iblis dan
kadang-kadang perkataan hantu itu juga digunakan untuk Iblis
(Laknatullahi‘alaih).”
“Bangunnya seseorang daripada Alam Barzakh itu dinamakan
sebagai QIYAMAH , dan perkataan Qiyamah itu sendiri bermakna bangun, maka kalau
betullah roh-roh itu bangun kembali, maka sudah tentu ini bermakna telah berlakunya
qiyamah (Hari Kiamat – menurut sebutan orang-orang Melayu). Maka yang jelasnya
, seseorang yang telah mati (betul-betul mati) TIDAK BOLEH SAMA SEKALI bangkit
daripada kuburnya sebagai hantu ataupun seumpamanya!”
Menurut Multiracial
Reverted Muslim (MRM) di bawah kelolaan saudara Firdaus Wong yang gigih dengan
usaha menyebarkan dakwah Islamiah di Malaysia;
“Terdapat
dua agama yang sinonim dengan perkara-perkara mistik dan cerita-ceria hantu.
Malah ia terakam di dalam kitab suci mereka dan memiliki pengkelasan yang
tersendiri mengenai hantu-hantu iaitu agama Hindu dan agama Buddha. Dalam agama
Hindu, maklumat terperinci mengenai hantu terdapat dalam kitab suci mereka
iaitu Garuda Purana. Manakala di dalam agama Buddha pula terdapat suatu
kepercayaan alam di sebut Asurakaya-Bhumi iaitu alam hantu dan roh. Dalam kitab
suci Petavatthu-Atthakatha yang merupakan sebahagian kitab suci Buddha yang
khusus menghimpunkan jenis-jenis hantu.”
Hantu, jika disamakan dengan istilah roh orang mati yang
hidup semula, adalah tidak selari dengan kefahaman Islam itu sendiri. Kefahaman
hantu secara vernakular di kalangan masyarakat kita kemungkinan datang daripada
fahaman animisme, buddha dan hindu. Ia terserap ke dalam kepercayaan tahyul
nenek moyang kita yang susur galurnya daripada anutan yang berbeza.
Dilihat kepada realiti zaman modern, kita wajar menukarkan
pandangan ini kepada pendapat yang sebenar – iaitu hantu yang kita maksudkan
(apabila kelihatan pada mata kasar bila tersingkap hijab, dsb) sebenarnya adalah
jelmaan jin, syaitan dan iblis yang mempunyai tujuan tertentu untuk mengganggu
manusia.
Gambar daripada teater Wangian yang diinspirasikan daripada kisah Misteri Bukit Salbiah |
Menurut Ustaz Shahul Hamid, alam ghaib termasuklah jin tidak
dapat dilihat mata kasar. Kalau terlihat atau terjelma sekalipun,
makhluk-makhluk itu akan menjelma dalam bentuk kelibat-kelibat, binatang, dan
rupa bentuk lain yang bertujuan untuk menakutkan kita. Itulah sebenarnya yang kelihatan
pada masyarakat Melayu kita sebagai hantu.
Tapi kenapa laluan dan bangunan yang mana terdapatnya
perlakuan jenayah, kematian dan pembunuhan biasanya menjadi “berhantu” dan
“berpenunggu”? Banyak sebab yang mungkin boleh merungkai misteri tersebut.
Nantikan hantaran akan datang mengenai penjelasan perkara ini.
Berbalik kepada misteri si malang Salbiah, perbicaraan
selama 20 hari ke atas Inspektor Saderi akhirnya memberi keadilan buat Salbiah.
Saderi akhirnya digantung sampai mati pada tahun 1984.
Jika kalian mahu merasakan sendiri pengalaman berjalan malam
di sepanjang Bukit Salbiah, silakan. Tetapi, apa yang kalian akan alami, jangan
pula dikaitkan dengan Salbiah. Biarkan rohnya tenang. Walau apapun kesilapan
yang telah dilakukan, sama-samalah kita berdoa agar rohnya diberi keampunan.
Wallahua’alam.
Kredit gambar foto:
Image by Pete Linforth from Pixabay
Rujukan:
Pementasan Teater Wangian
(Fragrance) yang diinspirasikan daripada kisah Salbiah: