Pembukaan filem Pabrik Gula agak menarik dengan pemandangan luar kota yang indah dan scene beberapa warga kampung menaiki lori untuk diangkut ke tempat kerja bermusim mereka, sebuah kilang gula. Kepakaran produksi MD Pictures dalam cinematografi dan shot-shot visual yang premium dan menarik adalah kekuatan mereka yang turut dapat dilihat dalam filem-filem seram mereka sebelum ini seperti KKN Desa Penari.

Sebaik tiba di kilang gula, pekerja-pekerja tadi mula masuk ke lodge (tempat tinggal) masing-masing. Penonton tidak menunggu lama kerana kejadian-kejadian aneh dan penampakan ‘hantu’ mula disajikan sebaik mereka memulakan kehidupan di situ.


Watak utama – Endah, seorang perempuan muda diperlihatkan sebagai orang yang baik, mengambil berat dan bijak. Endah berkongsi lodge dengan 2 rakan sekampung, Wati dan Naning, dan seorang lagi warga dari desa lain, Rani.

Aku tidaklah mahu bercerita lanjut tentang jalan ceritanya agar tidak menjadi spoiler cuma akan memberikan pandangan dengan merujuk kepada scene-scene tertentu sahaja.

Secara keseluruhan, tahap keseraman adalah 6/10 kerana scene-scene seram banyak dipandu oleh “jump-scare”. Walaupun aku suka cerita seram, aku tak begitu minat teknik jump scare kerana bila berulang kali dibuat, ia sudah jadi tidak menakutkan. Jump scare dalam filem ini juga diikuti “sound effect” yang kuat menjadikannya agak “try too hard”. Pun begitu, tidak dapat aku nafikan, visual hantu-hantunya memang menyeramkan dan “real”. Jika tidak disajikan dengan teknik jump scare, aku rasa ia mungkin boleh jadi lebih berkesan.

Aku tetarik dengan elemen budaya yang diketengahkan dalam filem ini iaitu kuda kepang dan wayang kulit. Berbeza dengan di Malaysia, wayang kulit di sana disajikan bersama kuda kepang. Mungkin aku yang tidak tahu, tapi ini adalah sesuatu yang baru bagi aku.


Ada beberapa elemen yang meimbulkan misteri tetapi tidak diteroka dari sudut mistiknya. Contohnya, ketika mula masuk kerja, Endah ternampak seekor anak burung terjatuh lalu meletakkannya semula ke dalam sarang. Ketika itu dapat dilihat adanya batu nisan kubur kristian di dalam kawasan kilang itu tetapi elemen itu tidak dikembangkan di dalam cerita, hanya boleh dikaitkan dengan kematian warga kilang sebelum itu.

Satu lagi contoh adalah perigi. Terdapat kejadian menyeramkan berlaku di perigi tapi hanya ditunjukkan perigi itu sebagai prop sahaja tanpa ada signifikan tertentu.

Dalam beberapa scene, hantunya berbeza-beza – ya mungkin juga sesuai untuk menunjukkan betapa ramainya jiwa yang telah terkorban di situ tapi untuk mengaitkannya dengan kejadian seram yang sebenar-benarnya berlaku – terasa agak longgar. Watak hantu itu dan ini sekadar mengisi ruang-ruang masa untuk menyampaikan kisah seram yang sebenar.


Akhir cerita filem ini boleh dikatakan agak bagus juga dari segi lakonan dan teknikalnya tetapi aku agak kecewa kerana cliché. Filem ini sama jalan ceritanya dengan KKN Desa Penari – sekumpulan orang pergi ke satu tempat asing, mengalami perkara aneh, rupa-rupanya ada yang melanggar pantang, hantu mengamuk, dan diakhiri dengan yang hak mengalahkan yang batil. Malah, pada aku tersangat cliché sebab punca kejadian hampir sama berkisar perselingkuhan. Pada aku lebih padu jika sesuatu yang lain, sesuatu yang tidak boleh diduga.

Sebagai seorang muslim, aku juga tak dapat lari daripada mempersoalkan isu khurafat dan akidah dari kaca mata seorang yang bukan ustazah. Filem ini berkisar demit (roh jahat) yang dipuja dan diberi gelaran Maharatu. Aku tidak tahulah kalau semua pelakon itu Islam atau tidak tetapi aksi-aksi memuja dan menyeru-nyeru itu mugkin tidak harus kita ikuti dalam filem tempatan kerana padaku agak keterlaluan. Pada pandangan aku, walaupun sesebuah filem itu berkaitan pemujaan, ajaran sesat dan seumpamanya, pengarah perlulah explore visual dengan cara yang lebih kreatif tanpa mengorbankan pegangan yang kita anuti. Samalah juga scene-scene berbaur seksual. Untuk menunjukkan seseorang berselingkuh, tidak perlulah dengan aksi keterlaluan. Secara abstrak, lelaki dan perempuan berdua-duaan memasuki sebuah bilik bersama sudah cukup menggambarkan niat mereka jika kena pada konteks cerita. Tak perlulah ikut filem hollywood pula. Di pawagam mungkin boleh dipotong-potong tapi kalau sudah masuk ke Netflix nanti, khuatir pada tahap yang tidak wajar.

Secara umum, aku terhibur dengan filem ini tetapi mengharapkan MD Pictures dengan pengalaman luas menghasilkan cerita-cerita seram untuk explore sesuatu yang baharu dengan jalan cerita yang lebih segar. Mana tahu boleh bekerjasama dengan pembuat filem Malaysia sebab kita ada cerita yang menarik cuma teknologi (dan kepakaran lain seperti cinematografi) perfileman kita tidak sehebat mereka. Mungkin aku silap, tapi sampai sekarang aku rasa filem Malaysia kualitinya tak sebaik filem seberang, terutamanya filem seram.

Kredit foto:

MD Pictures & www.brawlin.com