Sunday, 6 October 2019

Tidak! Itu bukan puaka Salbiah...


Gambar sekadar hiasan

Pada waktu siang, laluan di Jalan Lembah Permai dan sekitarnya kelihatan sibuk seperti jalan-jalan lain. Malah kawasan berbukit yang terletak di Pulau Pinang ini sering juga menyaksikan kejadian tanah runtuh akibat daripada pembangunan tidak terkawal di pulau mutiara itu.

Namun, pada waktu malam, lain pula ceritanya. Laluan tersebut menjadi sebutan hangat penduduk tempatan akibat daripada kekerapan kejadian mistik. Jalan itu akhirnya digelar Jalan Bukit Salbiah, sempena nama mayat seorang wanita yang ditemui di lurah bukit pada 15 November 1980. Wanita yang malang itu berumur 27 tahun, seorang pekerja kilang AMD di Pulau Pinang.

Salbiah menjadi mangsa pembunuhan kejam seorang inspektor kasanova, Saderi Abdul Samat. Lima bulan sebelum kejadian, Saderi telah mengajak Salbiah tinggal bersamanya di kuarters polis Jalan Scottland. Terpedaya, Salbiah menerima tanpa mengetahui Saderi sebenarnya telah pun bertunang dan hanya menganggapnya sebagai tempat pelampias nafsu semata-mata.

Pergaduhan tercetus pada suatu malam apabila Salbiah meminta Saderi bertanggungjawab ke atas hubungan mereka. Saderi pula pada masa yang sama meminta Salbiah keluar daripada kuarters tersebut kerana tunangnya, Rubiah akan datang melawat dari Melaka. Konflik akhirnya membawa kepada pergelutan, menyebabkan Salbiah dijerut tanpa belas kasihan oleh lelaki yang mengaku mencintai dirinya. Malah, sekujur tubuhnya yang genit dicampak tanpa simpati di satu lokasi. Itulah tempat persemadian sementara jasadnya sebelum dijumpai oleh orang awam dan pasukan polis. Akhirnya tempat itu diberi nama jolokan Bukit Salbiah.

Beberapa penduduk tempatan mengakui laluan itu agak “keras” selepas insiden tersebut. Penampakan sosok wanita, hilaian misteri dari atas pokok, dan kewujudan bau harum bunga melur yang paling galak pada waktu malam menjadikan banyak cerita tersebar mengenai “jalan puaka itu”. Menurut penduduk tempatan, mereka akan cuba mengelak daripada melalui jalan itu selepas jam 9 malam agar tidak diganggu dengan kejadian-kejadian aneh dan menakutkan.

Namun, benarkah, roh orang mati dibunuh boleh bangkit semula menjadi penunggu dan menghantui sesebuah kawasan?

Menurut laman web al-ahkam.net;

“Roh-roh orang yang telah mati sekali-kali TIDAK BOLEH MENJADI HANTU ATAUPUN SEGALA JENIS MAKHLUK YANG SEERTI DENGANNYA. Hantu itu tak lain dan tak bukan hanyalah satu gelaran kepada syaitan yang terdiri daripada kalangan jin-jin yang jahat , manusia-manusia yang menyembah Iblis dan kadang-kadang perkataan hantu itu juga digunakan untuk Iblis (Laknatullahi‘alaih).”

“Bangunnya seseorang daripada Alam Barzakh itu dinamakan sebagai QIYAMAH , dan perkataan Qiyamah itu sendiri bermakna bangun, maka kalau betullah roh-roh itu bangun kembali, maka sudah tentu ini bermakna telah berlakunya qiyamah (Hari Kiamat – menurut sebutan orang-orang Melayu). Maka yang jelasnya , seseorang yang telah mati (betul-betul mati) TIDAK BOLEH SAMA SEKALI bangkit daripada kuburnya sebagai hantu ataupun seumpamanya!”



Menurut Multiracial Reverted Muslim (MRM) di bawah kelolaan saudara Firdaus Wong yang gigih dengan usaha menyebarkan dakwah Islamiah di Malaysia;

“Terdapat dua agama yang sinonim dengan perkara-perkara mistik dan cerita-ceria hantu. Malah ia terakam di dalam kitab suci mereka dan memiliki pengkelasan yang tersendiri mengenai hantu-hantu iaitu agama Hindu dan agama Buddha. Dalam agama Hindu, maklumat terperinci mengenai hantu terdapat dalam kitab suci mereka iaitu Garuda Purana. Manakala di dalam agama Buddha pula terdapat suatu kepercayaan alam di sebut Asurakaya-Bhumi iaitu alam hantu dan roh. Dalam kitab suci Petavatthu-Atthakatha yang merupakan sebahagian kitab suci Buddha yang khusus menghimpunkan jenis-jenis hantu.”

Hantu, jika disamakan dengan istilah roh orang mati yang hidup semula, adalah tidak selari dengan kefahaman Islam itu sendiri. Kefahaman hantu secara vernakular di kalangan masyarakat kita kemungkinan datang daripada fahaman animisme, buddha dan hindu. Ia terserap ke dalam kepercayaan tahyul nenek moyang kita yang susur galurnya daripada anutan yang berbeza.

Dilihat kepada realiti zaman modern, kita wajar menukarkan pandangan ini kepada pendapat yang sebenar – iaitu hantu yang kita maksudkan (apabila kelihatan pada mata kasar bila tersingkap hijab, dsb) sebenarnya adalah jelmaan jin, syaitan dan iblis yang mempunyai tujuan tertentu untuk mengganggu manusia.

Gambar daripada teater Wangian
yang diinspirasikan daripada kisah
Misteri Bukit Salbiah
Menurut Ustaz Shahul Hamid, alam ghaib termasuklah jin tidak dapat dilihat mata kasar. Kalau terlihat atau terjelma sekalipun, makhluk-makhluk itu akan menjelma dalam bentuk kelibat-kelibat, binatang, dan rupa bentuk lain yang bertujuan untuk menakutkan kita. Itulah sebenarnya yang kelihatan pada masyarakat Melayu kita sebagai hantu.
Tapi kenapa laluan dan bangunan yang mana terdapatnya perlakuan jenayah, kematian dan pembunuhan biasanya menjadi “berhantu” dan “berpenunggu”? Banyak sebab yang mungkin boleh merungkai misteri tersebut. Nantikan hantaran akan datang mengenai penjelasan perkara ini.

Berbalik kepada misteri si malang Salbiah, perbicaraan selama 20 hari ke atas Inspektor Saderi akhirnya memberi keadilan buat Salbiah. Saderi akhirnya digantung sampai mati pada tahun 1984.

Jika kalian mahu merasakan sendiri pengalaman berjalan malam di sepanjang Bukit Salbiah, silakan. Tetapi, apa yang kalian akan alami, jangan pula dikaitkan dengan Salbiah. Biarkan rohnya tenang. Walau apapun kesilapan yang telah dilakukan, sama-samalah kita berdoa agar rohnya diberi keampunan. Wallahua’alam.

Kredit gambar foto:
Image by Couleur from Pixabay
Image by Pete Linforth from Pixabay 

Rujukan:

Pementasan Teater Wangian (Fragrance) yang diinspirasikan daripada kisah Salbiah:



Thursday, 6 April 2017

Surau

Betulkah dalam surau pun boleh ada hantu? Wallahualam. Pada saya, surau ialah ruang solat di dalam sesebuah bangunan. Boleh jadi juga diganggu atau didekati 'benda' jika tidak digunakan sebaik mungkin, kotor, atau jarang digunakan. Ini cuma pendapat saya, kalau silap mohon maaf.
Apa yang nak saya kongsi malam ni ialah gangguan yang dialami seorang kenalan yang saya gelar Kak Wan. Pengalaman Kak Wan adalah gangguan ketika dia solat di sebuah surau.
Pada suatu hari, syarikat tempat Kak Wan bekerja mengadakan majlis makan malam di sebuah restoran Seafood. Kak Wan merupakan salah seorang staf yang terpilih menjadi urusetia majlis tersebut jadi sibuklah dia daripada pagi lagi, menguruskan apa yang patut.
Majlis diadakan pukul 8 malam. Sebelum majlis bermula, jam 7.30 mlm lagi restoran dah sesak dengan staf yang datang awal. Berpusu-pusulah mereka memenuhi surau yang kecil di restoran tersebut. Maklumlah, nak berpesta kan... masing-masing nak pakai baju dan make-up yang hebat, jadi berlumba-lumba solat dahulu.
Masa Kak Wan tiba di pintu surau punyalah sesak sampai ada yang beratur di luar pintu. Telekung pula berapa kerat jadi memang terpaksa tunggu lama. Kak Wan naik risau kerana sebagai urusetia, banyak lagi kerja yang dia perlu selesaikan.
Tiba-tiba, seorang pekerja restoran berbangsa Indonesia menegur. "Kak, kalau mahu solat, di bangunan depan ada surau selesa," ujarnya. "Jauh ke?" Soal Kak Wan. "Tak, seberang jalan ni aja, kan di bangunan oren depan ni ada lobi? Masuk ke lobi tu, ada sekuriti. Surau di situ-situ aja," ujarnya lagi.
Kak Wan fikir elok juga tu. Boleh tukar baju sekali dan make-up, siap-siap untuk majlis. Dia pun panggil kawannya Tini yang tengah beratur ikut serta.
Kak Wan dan Tini pun melintas. Dekat je. Masuk ke bangunan oren, ternampaklah kaunter reception dan 2 orang sekuriti yang bertugas. "Tumpang surau, boleh?" Sekuriti mengangguk-angguk, dan menunjukkan ke arah tangga. "Basement," ujarnya ringkas.
Walaupun rasa renyah nak turun ke basement, Kak Wan ikutkan saja. Nak cepat. Tini ikut di belakang. Nasib baik basement yang dimaksudkan bukanlah ruang parkir, tapi ruang lobi juga, cuba terletak di aras basement. Ruang tu malap, hanya satu dua lampu dinyalakan. Tiada sesiapa pun di lobi itu selain mereka. Dari hujung tangga sudah ternampak papan tanda surau. Mereka pun masuk cepat-cepat.
Gelap. Entah mengapa, meremang sekejap bulu roma Kak Wan. Suis ditekan. Ruang menjadi terang. Ruang tersebut agak besar juga, dipisahkan oleh satu palang kayu yang dijadikan bidai langsir. Ruang kanan untuk lelaki, ruang kiri untuk perempuan. Tiada sesiapa di situ.
"Ish, lain macam je kak," ujar Tini. "Kau ni Tini... Surau ni... tempat orang solat." Sebenarnya, menurut Kak Wan diapun rasa lain macam. Sengaja dia diamkan.
Mereka berwudhuk dan bersolat di satu sudut. Ketika rakaat kedua, lampu di sebelah ruang solat lelaki berkelip-kelip. Tak berapa lama kemudian, terdengar pintu surau dibuka, 'kreeek'. Yang anehnya tiada kendengaran orang masuk. Terganggu seketika khusyuk Kak Wan.
Langsir yang memisahkan ruang bergerak-gerak. "Ok, sah ada orang masuk," fikirnya. Selesai memberi salam, Kak Wan lipat telekung. Lampu di ruang solat lelaki masih berkelip-kelip. Sakit mata Kak Wan. Pening.
Tini masih bersolat. Kak Wan membongkar begnya untuk mengeluarkan baju persalinan dan make-up untuk dicalit. Telinganya tiba-tiba menangkap bunyi orang berdengkur. Mulanya rasa lega, iyalah, kot sekuriti tumpang tidur dekat situ, sekurang-kurangnya ada orang. Tapi bila bunyi dengkurnya lain macam, Kak Wan tak sedap hati.
"Siapa berdengkur tu kak?" Soal Tini yang baru habis bersolat. "Adalah tu kot orang," jawab Kak Wan ringkas. Dia masukkan balik bajunya ke dalam beg. "Kita tukar di tandas ajalah, ada orang lelaki kat sebelah." Tini setuju.
Mereka meninggalkan surau. Ketika memakai kasut, Tini menjenguk ke dalam ruang solat lelaki. Bunyi berdengkur masih kedengaran. Muka Tini berubah. Pucat.
"Kak! Mana ada orang!" Kak Wan menarik tangan Tini keluar segera. Tak cukup kaki rasanya. Mereka terus lari naik tangga. Pintu surau dibiarkan terbuka.
'PANG!' Pintu surau tertutup dengan sendirinya. Ketika mendaki tangga, terdengar bunyi seperti orang mendengus dari bawah tangga. "HUH!"
Sekuriti yang ada di meja reception berlari-lari anak menghampiri Kak Wan dan Tini. "Apa hal?" Soalnya. Malas Kak Wan nak jawab. Nak keluar masa tu juga.
Kak Wan dan Tini pulang ke restoran dan tukar baju dalam tandas saja. Kalau tahu nak jadi macam tu katanya, sanggup dia beratur panjang kat surau restoran tu....

Tuesday, 7 February 2017

Suara dan cakaran

Baru minggu lepas, kawan saya, Cik Ira berkongsi dgn saya pengalaman beliau diganggu di sebuah bangunan. Hari ini saya akan kongsi ceritanya.

Cik Ira dan kawan-kawan seofis pergi ke satu kelas Zumba di Taman Shamelin, Cheras. Kelas tu malam. Maka berzumbalah mereka kat kelas yang semuanya perempuan tu. Kelas tu habis lambat jugalah. Dok berborak dan bercerita lagi, sedar-sedar malam dah agak lewat.

Mereka pun keluar dari kelas. Kat bangunan tu adalah pulak karaoke. Dibantainya sambung berkaroke pulak sampai pukul 1 pagi...

Lepas abis karaoke, nampaknya bangunan tu dah lengang sangat-sangat. Mereka mengambil keputusan untuk pergi ke tandas dahulu sebelum pulang. Maka pergilah ke tandas beramai-ramai. Oleh kerana bangunan tu kiranya macam dah tutup, hanya satu tandas sahaja yg boleh pakai... nun kat hujung tingkat tu. Mereka pun masuk.

Masa tengah melepas hajat, Cik Ira ni terdengar kawannya panggil "Iraaa". Dia pun jawablah.. "Apa dia?". Elok dia keluar, kawan kawan dia berpandangan sesama sendiri. "Ira, suara sapa tadi, bukan kami". Ingatkan kawannya gurau, tapi bila kawannya pun lari pantas nak keluar dari situ, sahlah bukan kawannya yang buat. Mereka bergegas ke lift untuk turun ke tingkat bawah.

Lift berhenti. Mereka masuk. Tekan tekan, pintu tak tutup. Masih kekal di tingkat yang sama. Tiba tiba lampu butang lift (yang menunjukkan no. tingkat) berkelip kelip, sekejap menyala, sekejap tidak.

Menggelabahlah mereka. Pintu lif masih terbuka menunjukkan ruang tingkat bangunan yang dah kelam. Kosong. Cik Ira baca al-fatihah.
Pintu lift akhirnya tertutup perlahan. Elok je lift bergerak turun, dinding lift dicakar dari luar. Tak cukup dengan tu, bunyi cakaran pun terdengar dari luar lantai lift.

Cik Ira dan kawan kawannya terus baca ayat quran. Setibanya di tingkat bawah, berlumba lumba mereka nak keluar daripada lift 😁 takut kena tinggal atau pintu lift tertutup balik.

Sepanjang perjalanan pulang, mereka membisu seribu bahasa tak tercakap pasal hal tu sebab masing masing seriau.

Esoknya, masa jumpa di tempat kerja, barulah mereka menyoal sesama sendiri dan bercerita lebih lanjut tentang pengalaman mereka.

Kalau akaklah kan, tandas ni memanglah tempat feveret benda benda tu.. elakkan masuk malam-malam di tempat yang kita tak biasa... Bukan maknanya kita takut ke benda tu ke apa, tapi, baca bacalah doa lebih-lebih sikit, atau cari tempat yang terang. Sekadar pendiding diri.

Elakkanlah yang gelap, kelam dan tak berorang. Tapi kalau dah terkucil tu kan.. nak buat macam mana 😅. Agaknya kalau dah tak tahan sangat, hantu pun hantulah janji hajat terlaksana...